In deel 1 vertelde ik u niet de fout te maken een "Sociale Media Expert" in huis te halen. Dat wellicht controversiële ogende standpunt diep ik nu wat verder uit, te beginnen met wat uitleg waar het om draait...

Het gaat om transparantie en echtheid

Als u denkt op de sociale media weg te kunnen komen met een leugentje, dan heeft u het vreselijk mis! Alles is snel te vinden op het internet, de waarheid is door uw volgers snel gevonden. En wat doen uw volgers én klanten als ze u betrappen op een leugen? Juist: ze zijn weg en komen nooit meer bij u terug!

Wees daarom altijd eerlijk en blijf bovenal jezelf. Ook hier geldt: als je je op de Sociale Media anders voordoet dan je werkelijk bent, dan is dat binnen de kortste keren duidelijk zichtbaar en zullen zelfs de meest trouwe volgers snel afscheid van je nemen. Het gaat er om dat u uw klanten de allerbeste service biedt, uw klanten verdienen dat en zullen dat van u verwachten, ook via de Sociale Media!

Het gaat om relevantie

Ga niet iedere keer lopen Twitteren als u een actie heeft met 10% korting op een of ander artikel. Als uw potentiële klanten u niet volgen is dat een enorm stompzinnige actie.

Waar het om draait is dat u weet waar uw klanten zich bevinden om ze met doelgerichte promoties, afgestemd op die segmenten, te benaderen. "Sociale Media Experts" hebben hier geen kennis van en beperken zich doorgaans tot het genereren van zoveel mogelijk bezoekers/volgers. Echte marketeers weten wanneer ze welk marketingmiddel moeten inzetten om gekwalificeerd bezoek te krijgen, of dat nu via de traditionele kanalen, de sociale media of zelfs 'mond-op-mond' is.