In een eerdere blog beschreef ik een work-around voor een probleem van mail synchronisatie tussen een Android toestel en Exchange. In deze blog een oplossing voor een Agenda sync-probleem met Exchange.

Probleem: de synchronisatie van de agenda start eindeloos opnieuw op terwijl de agenda-gegevens niet worden gesynchroniseerd met de Exchange server.

De oorzaak kan liggen in een mogelijk aanwezige Google (GMail) account welke probeert de agenda ook te synchroniseren met Google Agenda. Wanneer deze Google account alleen voor e-mail wordt gebruikt, dan lost u het probleem als volgt op:

Stap 1: Uitschakelen Synchronisatie Agenda (en evt. Contactpersonen) in het Google account:
1. Ga naar: Instellingen -> Accounts en Synchronisatie -> Google account
2. Haal het vinkje weg bij Agenda Synchroniseren (en eventueel bij Contactpersonen)

Stap 2: Gegevens van de Agenda op het mobiele apparaat wissen (de oorzaak ligt in de gegevens van Agenda Opslag op het mobiele apparaat, daarom moeten we dit wissen):
1. Ga naar: Instellingen -> Applicaties beheren
2. Klik bovenin het scherm op de knop: Alle applicaties
3. Kies de applicatie: Agenda Opslag
4. Klik halverwege het scherm op de knop: Gegevens wissen

Bij de eerste synchronisatie die hierna plaatsvindt worden de Agenda Opslag gegevens opnieuw samengesteld, natuurlijk zonder de data-fout die het probleem veroorzaakte.