Voor het bekende mail-synchronisatie probleem ("Protocol error") tussen Android telefoons en Exchange Server bestaat een betere oplossing dan het mailaccount helemaal opnieuw aanmaken op Android toestel!

Probleem: mail synchroniseert niet terwijl agenda en contactpersonen wel synchroniseren. Het apparaat geeft een nietszeggende "Protocol Error" melding.

De oorzaak van dit probleem is blijkbaar nog niet gevonden, maar ik kwam een goede workaround tegen die het overbodig maakt de Exchange instellingen te verwijderen en opnieuw in te voeren. De synchronisatie weer op gang krijgen kan veel makkelijker: verwijder op de Exchange server de associatie met de betreffende Android toestel, bij de eerstvolgende synchronisatie wordt alles vanzelf weer hersteld!

1. Installeer de MobileAdmin tool op de Exchange server (downloaden bij Microsoft)
2. Start MobileAdmin tool door Internet Explorer te starten op de Exchange server; ga dan naar deze URL: https://localhost/MobileAdmin
3. Log in met het Administrator account van de Exchange server
3. Klik op de link 'Remote Wipe' en zoek associaties a.d.h.v. Windows gebruikersnaam van de persoon wiens telefoon problemen geeft.
4. Klik op 'Delete' bij de associatie met het Android toestel dat problemen geeft.
5. Geef opdracht de synchronisatie te starten op de telefoon (eerste synchronisatie kan vrij veel tijd kosten omdat alles opnieuw wordt opgehaald).

Voila, een simpele oplossing waarmee je ook medewerkers aan de andere kant van de wereld uit de brand helpt.