De laatste maanden hebben we een aantal grote storingen in mobiele netwerken gezien welke hebben geleid tot massale verontwaardiging bij de abonnees.

Begin deze week was het weer raak, wederom met T-Mobile in een negatieve hoofdrol. Van wat ik gehoord en gelezen heb is één van de centrales onderuit gegaan en kon T-Mobile de zaak niet vlot weer aan het draaien krijgen, duidelijk een geval van tekorschietende recovery-procedures lijkt me...

Dit leidt dan tot een voor mij logische vraag: waarom zouden bedrijven meer en meer van hun kritische communicatie via de mobiele netwerken laten lopen als de aanbieders (blijkbaar) geen maximale down-time kunnen garanderen?

Ik besef heel goed dat het opzetten van een betrouwbaar mobiel netwerk geen sinecure is, er is veel tijd nodig om naast voldoende bandbreedte en voldoende 'concurrent' connecties ook de betrouwbaarheid op peil te krijgen.

Zolang de aanbieders niet een maximale down-time kunnen garanderen (en het lijkt er sterk op dat het nu nog niet zover is), denk ik dat het bedrijfsleven een beetje terughoudend moet zijn met de invoering van mobiele applicaties. Voor niet essentiële zaken is het geen punt, maar voor kritische bedrijfstoepassingen lijkt het mij nog wat te vroeg...